III. rész
Történetileg hitelesek-e az evangéliumok?
Az evangéliumok történeti hitelességét igazolja a történelem. Egyesek azt állították ugyan, hogy a Jézusról szóló beszámolók (az evangéliumok) csak 100-150 évvel halála után íródtak. Ez alatt az idő alatt szájról-szájra adták, kiszínezték azokat, s így jött létre a kereszténység. - Ezzel szemben:
- Az
evangéliumok nyomait, idézeteit,
gondolatait megtaláljuk már az I. század
keresztény íróinál.
- A régészet azt igazolja, hogy a Szentírás a II. sz. közepén már elterjedt az egész Római Birodalomban: Egyiptomtól Rómáig és Kis-Ázsiától Galliáig. Tehát akkor jóval előbb kellett íródnia.
- Az ásatások folytán előkerült leletek bizonyítják, hogy az evangéliumokat olyan emberek írták, akik Jézusnak kortársai voltak és pontosan ismerték Zsidóországot. Előkerült sok olyan helyiség és épület, amelyekről az evangélisták írnak. Például Jézus születésének barlangja Betlehemben, Mária háza Názáretben, a Golgota sziklája és Jézus sírja, vagy a Betezda-fürdő Jeruzsálemben (Jn 5,2k). Az ásatások kiderítették, hogy Jézus életének e szent helyein már az I. sz. fordulóján Jézust istenként tisztelték. Feltárták azokat a pogánykori templomokat is, amelyeket Hadrianus császár építtetett 135 körül az említett helyekre, hogy így megszüntesse azokat, s kifejezze a pogány istenek erejét. Különös módon éppen ezek a pogány építmények védték meg e helyek maradványait az utókor számára, és igazolják, hogy Jézus életének e központi helyein már 135-ben vallásos hittel tisztelték Jézust. Az ásatások által beigazolódott több személy és esemény történetisége is, akik, illetve amelyek az evangéliumokban szerepelnek. - A rómaiak Kr. u. 70-ben elpusztították Zsidóországot és Jeruzsálemet a földig rombolták. Ha az evangéliumok írói 70 után éltek volna, nem ismerhették volna ily pontosan a zsidóországi és jeruzsálemi viszonyokat és helyeket. (Hogy milyen megdöbbentően igazolják az ásatások a Szentírást, erről sok könyvet írtak. Magyarul is olvashatod pl. G. Kroll: Jézus nyomában c. izgalmas tudományos művét. - Bp. 1982. SZIT)
- A korai kereszténység hitét az evangéliumokon és a korabeli írásokon kívül tanúsítják a katakombákban található - II-III. századi - feliratok és festmények is. (Ezek igazolják, hogy a keresztény hit nem évszázadok múltán - mítoszok módjára - alakult ki.)
- A régészet azt igazolja, hogy a Szentírás a II. sz. közepén már elterjedt az egész Római Birodalomban: Egyiptomtól Rómáig és Kis-Ázsiától Galliáig. Tehát akkor jóval előbb kellett íródnia.
- Az ásatások folytán előkerült leletek bizonyítják, hogy az evangéliumokat olyan emberek írták, akik Jézusnak kortársai voltak és pontosan ismerték Zsidóországot. Előkerült sok olyan helyiség és épület, amelyekről az evangélisták írnak. Például Jézus születésének barlangja Betlehemben, Mária háza Názáretben, a Golgota sziklája és Jézus sírja, vagy a Betezda-fürdő Jeruzsálemben (Jn 5,2k). Az ásatások kiderítették, hogy Jézus életének e szent helyein már az I. sz. fordulóján Jézust istenként tisztelték. Feltárták azokat a pogánykori templomokat is, amelyeket Hadrianus császár építtetett 135 körül az említett helyekre, hogy így megszüntesse azokat, s kifejezze a pogány istenek erejét. Különös módon éppen ezek a pogány építmények védték meg e helyek maradványait az utókor számára, és igazolják, hogy Jézus életének e központi helyein már 135-ben vallásos hittel tisztelték Jézust. Az ásatások által beigazolódott több személy és esemény történetisége is, akik, illetve amelyek az evangéliumokban szerepelnek. - A rómaiak Kr. u. 70-ben elpusztították Zsidóországot és Jeruzsálemet a földig rombolták. Ha az evangéliumok írói 70 után éltek volna, nem ismerhették volna ily pontosan a zsidóországi és jeruzsálemi viszonyokat és helyeket. (Hogy milyen megdöbbentően igazolják az ásatások a Szentírást, erről sok könyvet írtak. Magyarul is olvashatod pl. G. Kroll: Jézus nyomában c. izgalmas tudományos művét. - Bp. 1982. SZIT)
- A korai kereszténység hitét az evangéliumokon és a korabeli írásokon kívül tanúsítják a katakombákban található - II-III. századi - feliratok és festmények is. (Ezek igazolják, hogy a keresztény hit nem évszázadok múltán - mítoszok módjára - alakult ki.)