III. rész
Történetileg hitelesek-e az evangéliumok?
Az evangéliumok történeti hitelességét igazolja a történelem. Egyesek azt állították ugyan, hogy a Jézusról szóló beszámolók (az evangéliumok) csak 100-150 évvel halála után íródtak. Ez alatt az idő alatt szájról-szájra adták, kiszínezték azokat, s így jött létre a kereszténység. - Ezzel szemben:
- Az
evangéliumok nyomait, idézeteit,
gondolatait megtaláljuk már az I. század
keresztény íróinál.
- A régészet azt igazolja, hogy a Szentírás a II. sz. közepén már elterjedt az egész Római Birodalomban: Egyiptomtól Rómáig és Kis-Ázsiától Galliáig. Tehát akkor jóval előbb kellett íródnia.
- Az ásatások
folytán előkerült leletek bizonyítják,
hogy az
evangéliumokat olyan emberek írták, akik
Jézusnak
kortársai voltak és pontosan ismerték
Zsidóországot.
Előkerült sok olyan helyiség és épület,
amelyekről az
evangélisták írnak. Például Jézus
születésének barlangja
Betlehemben, Mária háza Názáretben, a
Golgota sziklája és
Jézus sírja, vagy a Betezda-fürdő
Jeruzsálemben (Jn 5,2k). Az
ásatások kiderítették, hogy Jézus
életének e szent helyein
már az I. sz. fordulóján Jézust istenként
tisztelték. Feltárták
azokat a pogánykori templomokat is,
amelyeket Hadrianus
császár építtetett 135 körül az említett
helyekre, hogy így
megszüntesse azokat, s kifejezze a pogány
istenek erejét.
Különös módon éppen ezek a pogány
építmények védték meg e
helyek maradványait az utókor számára, és
igazolják, hogy Jézus
életének e központi helyein már 135-ben vallásos
hittel tisztelték
Jézust. Az
ásatások által beigazolódott több személy
és esemény
történetisége is, akik, illetve amelyek az
evangéliumokban
szerepelnek. - A rómaiak Kr. u. 70-ben
elpusztították
Zsidóországot és Jeruzsálemet a földig
rombolták. Ha az
evangéliumok írói 70 után éltek volna, nem
ismerhették volna
ily pontosan a zsidóországi és
jeruzsálemi viszonyokat és
helyeket. (Hogy milyen megdöbbentően
igazolják az ásatások a
Szentírást, erről sok könyvet írtak.
Magyarul is olvashatod
pl. G. Kroll: Jézus nyomában c. izgalmas
tudományos művét. -
Bp. 1982. SZIT)
- A korai kereszténység hitét az evangéliumokon és a korabeli írásokon kívül tanúsítják a katakombákban található - II-III. századi - feliratok és festmények is. (Ezek igazolják, hogy a keresztény hit nem évszázadok múltán - mítoszok módjára - alakult ki.)
- A régészet azt igazolja, hogy a Szentírás a II. sz. közepén már elterjedt az egész Római Birodalomban: Egyiptomtól Rómáig és Kis-Ázsiától Galliáig. Tehát akkor jóval előbb kellett íródnia.

- A korai kereszténység hitét az evangéliumokon és a korabeli írásokon kívül tanúsítják a katakombákban található - II-III. századi - feliratok és festmények is. (Ezek igazolják, hogy a keresztény hit nem évszázadok múltán - mítoszok módjára - alakult ki.)