III. rész
Milyen ember volt Jézus?
(Olvasmány)
1. Jézus emberi
egyénisége - Jézus rendkívülisége,
hogy
benne egységbe olvadnak a legellentétesebb
emberi
érzelmek és értékek: Istenbe mélyedt ember ő
- aki mégis két
lábbal a földön áll. Az ima, a szemlélődés
embere - de a
tevékenységé is. Páratlan szónok - de
egyedülálló módon tud
hallgatni (Mt 27,13; Lk 23,10). Szelídségében
is tud
határozott és kemény lenni. Erő és biztonság
sugárzik
belőle, de együtt tud érezni a gyengékkel. A
legmagasabb
erkölcsi mércéket állítja - de megértő a
bűnösökkel. - Sem
az íróknak, sem a népköltészetnek, de még a
mítoszoknak sem
jutott eszükbe, hogy egy ilyen istenien
kiegyensúlyozott alakot
megrajzoljanak. Jézusban viszont
harmóniába olvadnak a
legellentétesebb emberi érzelmek. Ez teszi
Őt egészen
emberivé, de egyúttal emberfelettivé is.
Ilyen alakot nem
lehet kitalálni. Alakja nem vezethető
vissza sem írói
fantáziára, sem történelmi vagy társadalmi
előzményekre. -
Amíg a legendák vagy a vallásos mesék
színesen ecsetelik
rendkívüli hőseik hihetetlen
csodatetteit (s az ember
érzi, hogy ezeket a leírásokat a fantázia
szülte), addig az
evangéliumok oly szűkszavú egyszerűséggel
írnak Jézus
személyéről és csodáiról, hogy a
tárgyilagos olvasónak az a
benyomása: ez igaz, ez nem kitalálás.
Jézusban egy olyan
személyiség jelenik meg előttünk, aki
túlhalad minden emberi
elképzelést, szétfeszít minden emberi
keretet. Egyrészt a
legharmonikusabb, legtökéletesebb ember
vonásai
bontakoznak ki benne, másrészt - szerves
egységben
emberségével - isteni biztonság és erő
sugárzik belőle.
(Nem egy Szentírás-olvasó tért meg, amikor ezt
felfedezte.)
2. Jézus istenfiúi alakja - Jézus harmonikus emberi egyéniségéhez valamiképpen természetszerűen tartoznak hozzá isteni vonásai. Nem érezzük ellentmondásnak, hogy isteni tetteket művel, Istennek vallja magát.
Jézus kezdettől fogva vallja, hogy Ő Isten Fia, Ő a várva várt Messiás (vö. Mk 8,27; 14,61; Jn 5,17 k; 10,30 stb.).. Hirdeti, hogy “én vagyok a világ világossága” (Jn 8,12), az “út, igazság és az élet” (Jn 14,6), hogy Istenhez “senki sem juthat el, csak általam” (Jn 14,5). Megkívánja, hogy tanítványai ennek megfelelő következetességgel helyezzék mindenek elé az Ő követését: “Aki hozzám jön, s nem szeret engem jobban, mint atyját, anyját, feleségét, gyermekeit... sőt önmagát is, nem lehet az én tanítványom.” (Lk 14,26)
Magas követelményeihez azonban isteni támogatást is ígér: “Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak és megterheltek vagytok, s én felüdítlek titeket.”.. (Mt 11,28) “...hatalmam van a bűnök megbocsátására..” (Mt 9,6) “Aki hisz bennem, nagyobb dolgokat fog cselekedni, mint én.” (Jn 14,12)
Krisztus istenségének bizonyítéka: tanításának isteni ereje (vö. 11. lecke). Aki pedig megsejtette Jézus tanításának újdonságát és mondanivalóját, az megérti Jézus csodáit is. Számára nyilvánvaló, hogy a csodák nem Jézus életének utólagos legendás kiszínezései, hanem igehirdetésének és működésének elválaszthatatlan részei:
Aki tehát Jézus alakját szemléli - amint az evangéliumokból kibontakozik - meglepődve látja, hogy emberségének egységébe beletartoznak isteni tettei is. S újra azt kell mondania: Jézus alakját nem lehetett kitalálni.
1. Mi a legrendkívülibb Jézus emberi alakjában?
2. Mi igazolja, hogy Jézus csodáinak leírásai nemcsak későbbi betoldások?
3. Miben különbözik a mítoszoktól vagy más vallási beszámolóktól, ahogy az evangéliumok Jézus isteni tetteit leírják?
2. Jézus istenfiúi alakja - Jézus harmonikus emberi egyéniségéhez valamiképpen természetszerűen tartoznak hozzá isteni vonásai. Nem érezzük ellentmondásnak, hogy isteni tetteket művel, Istennek vallja magát.
Jézus kezdettől fogva vallja, hogy Ő Isten Fia, Ő a várva várt Messiás (vö. Mk 8,27; 14,61; Jn 5,17 k; 10,30 stb.).. Hirdeti, hogy “én vagyok a világ világossága” (Jn 8,12), az “út, igazság és az élet” (Jn 14,6), hogy Istenhez “senki sem juthat el, csak általam” (Jn 14,5). Megkívánja, hogy tanítványai ennek megfelelő következetességgel helyezzék mindenek elé az Ő követését: “Aki hozzám jön, s nem szeret engem jobban, mint atyját, anyját, feleségét, gyermekeit... sőt önmagát is, nem lehet az én tanítványom.” (Lk 14,26)
Magas követelményeihez azonban isteni támogatást is ígér: “Jöjjetek hozzám mindnyájan, akik fáradtak és megterheltek vagytok, s én felüdítlek titeket.”.. (Mt 11,28) “...hatalmam van a bűnök megbocsátására..” (Mt 9,6) “Aki hisz bennem, nagyobb dolgokat fog cselekedni, mint én.” (Jn 14,12)
Krisztus istenségének bizonyítéka: tanításának isteni ereje (vö. 11. lecke). Aki pedig megsejtette Jézus tanításának újdonságát és mondanivalóját, az megérti Jézus csodáit is. Számára nyilvánvaló, hogy a csodák nem Jézus életének utólagos legendás kiszínezései, hanem igehirdetésének és működésének elválaszthatatlan részei:
-
Jézus azért jött, hogy új életet, szabadulást
hirdessen a
gyengeség, a bűn rabjainak (Lk 4,18). Mivel
tudta volna jobban
jelezni és igazolni ezt, mint azzal, hogy
meggyógyította a
betegség “rabjait” (Mk 1,34)?!
- Azért jött, hogy megvilágosodást hozzon a lelki vakoknak. Mivel tudta volna jobban jelezni és igazolni az emberiségnek ezt, mint azzal, hogy megnyitotta a vakok szemét (Jn 9,39 k; Mk 10,46)?!
- Azért jött, hogy újrakezdéshez segítse az elesett embert, majd saját életével táplálja. Mivel tudta volna ezt jobban szemléltetni, mint azzal, hogy lábra állította a bénát, vagy csodálatosan megszaporított kenyérrel táplálta a tömeget (Mt 14,13k; Jn 6,1 k)?!
- Végül azt hirdette, hogy az istenszeretetért és az emberszeretetért életünket is adjuk oda; és aki így tesz, az elnyeri az örök életet. Ebben az összefüggésben milyen természetesen tartozik hozzá Jézus életéhez szeretetből vállalt halála és feltámadása.
- Azért jött, hogy megvilágosodást hozzon a lelki vakoknak. Mivel tudta volna jobban jelezni és igazolni az emberiségnek ezt, mint azzal, hogy megnyitotta a vakok szemét (Jn 9,39 k; Mk 10,46)?!
- Azért jött, hogy újrakezdéshez segítse az elesett embert, majd saját életével táplálja. Mivel tudta volna ezt jobban szemléltetni, mint azzal, hogy lábra állította a bénát, vagy csodálatosan megszaporított kenyérrel táplálta a tömeget (Mt 14,13k; Jn 6,1 k)?!
- Végül azt hirdette, hogy az istenszeretetért és az emberszeretetért életünket is adjuk oda; és aki így tesz, az elnyeri az örök életet. Ebben az összefüggésben milyen természetesen tartozik hozzá Jézus életéhez szeretetből vállalt halála és feltámadása.
Aki tehát Jézus alakját szemléli - amint az evangéliumokból kibontakozik - meglepődve látja, hogy emberségének egységébe beletartoznak isteni tettei is. S újra azt kell mondania: Jézus alakját nem lehetett kitalálni.
Válaszolj!
1. Mi a legrendkívülibb Jézus emberi alakjában?
2. Mi igazolja, hogy Jézus csodáinak leírásai nemcsak későbbi betoldások?
3. Miben különbözik a mítoszoktól vagy más vallási beszámolóktól, ahogy az evangéliumok Jézus isteni tetteit leírják?