III. rész
12/1. fejezet
Jézus? - Hogyan igazolja a történelem?
I. A vértanúk ereje
Róma alatt hatalmas alagútrendszer húzódik. Együttes hossza több száz kilométer. A “katakombákban” sok ezer keresztény vértanú sírját találták meg az első századokból. A sírokat márványlapok fedték, rajtuk az elhunytak legfontosabb adatai. Voltak köztük szegények és gazdagok, férfiak és nők, idősek és gyermekek. Meghaltak Krisztusért.
De katakombák és a keresztény vértanúk nyomai nemcsak Rómában találhatók, hanem az egész Római Birodalomban, Judeában, Kis-Ázsiában, Észak-Afrikában vagy Galileában egyaránt.
Kik ezek a vértanúk? A történeti források beszámolnak arról, hogy Néró császár már 64-ben “hatalmas tömeg” keresztényt végeztetett ki. Az üldözések Néró után is folytatódtak, olykor az egész birodalom területén. Az üldözések oka: a keresztények nem hittek a császár istenségében, csak Jézuséban. Ezért felségsértéssel vádolták őket.
Különböző módszereket alkalmaztak kivégzésükre. Az egyszerű lefejezés mellett egyeseket keresztre feszítettek, másokat agyonnyilaztak; voltak, akiket elevenen megsütöttek, másokat meztelenül a jégre állították, hogy megfagyjanak, ismét másokat szétfűrészeltek vagy vadállatokkal tépettek szét. A bírók a császár parancsára többnyire mindent elkövettek, hogy a keresztényeket hitük megtagadására bírják. Ka fáradozásuk eredménytelen volt, akkor nem kegyelmeztek: szoptatós anyákat, 13-14 éves fiúkat és lányokat is kivégeztek. - És ők különleges hittel vállalták a halált.
Maga a Szentírás írja le az első vértanú, Szent István megöletését (ApCsel 7,54-60).
De Jézusért nemcsak kortársai haltak vértanúhalált, hanem 2000 év óta sokan a világ minden részén.
Afrikában 1887-ben 16-17 éves fiúk egy csoportját égették meg, mert nem akarták megtagadni hitüket. - A japán üldözésekben 12-14 éves fiúkat is feszítettek keresztre. A 13 éves Antalt a felfeszítés előtt pogány szülei kérlelték, tagadja meg hitét, akkor megmenekül. Antal biztonsággal válaszolta: “ Ha halálom után megjelenek Jézus előtt, kérni fogom, hogy ti is megtérjetek.”
Soha a történelem folyamán nem haltak meg oly sokan Jézusért, mint a XX. században - különösen a kommunista és a hitleri üldözések folyamán. Csupán a Szovjetunióban csak szerzeteset kb. 200.000-et öltek meg hitükért (S még hány százezer papot és hívőt a többi kommunista országokban!) Magyarországon voltak 16-22 éves fiatalok is, akik megmenthették volna életüket, ha megtagadják keresztény hitüket, hűségüket, de nem tették. Ezért a kommunista diktatúra halálra ítélte őket.
Még többen voltak olyanok, akiknek nem kellett ugyan vérüket ontaniuk Jézusért, mégis tanúságot tettek róla. Egyesek azzal, hogy Jézus iránti szeretetből rabszolgák, leprások, betegek vagy nyomorultak szolgálatára adták életüket. Mások egyszerűen azzal, hogy derűs örömmel végezték hétköznapi munkájukat. S ha megkérdezték őket, mi örömük titka, azt válaszolták: “Találkoztunk Jézussal; Jézus él a lelkünkben.” Hasonló hitről tettek sok tízezren tanúságot - felnőttek és fiatalok - a jelzett diktatúrák alatt.
Honnan merítették a vértanúk és a hívők milliói ezt a bizonyosságot?
1. Hogyan igazolja a történelem Jézus istenségét?
a) A történetírók írnak Jézusról
Néhány évtizede a kommunista országokban még azt tanították az iskolákban, hogy Jézus nem is élt, csupán legendák szőtték alakját. Ma ilyet tanult ember nem mond. Mindemellett jó tudnunk, hogy Jézusról nemcsak az evangélisták és a korabeli keresztény írók adnak hírt, hanem a nem keresztények is: pl. a római Tacitus, Plinius, Suetonius és a zsidó Josephus Flavius. Többször megemlékezik róla a korabeli zsidó vallásos irodalom, a rabbinikus irodalom is.
- Tacitus a római történetírás legnagyobb egyénisége az “Évkönyvek” XV. könyvében említi, hogy Néró felgyújtotta Rómát, majd, “hogy véget vessen a szóbeszédnek, a vádat áthárította azokra, akiket a tömeg istentelen életük miatt gyűlölt és keresztényeknek (=krisztusiaknak) nevezett. Ennek a névnek szerzőjét, Krisztust, Tiberius uralkodása alatt Poncius Pilátus kivégeztette.”
- Ifj. Plinius utalását lásd 38.f./I.
- Suetonius a császárok életéről írt könyvében említi, hogy Claudius császár Kr. u. 50-ben “a zsidókat, akik Chrestos (= Krisztus) bujtogatására szüntelenül zavarogtak, kiűzte Rómából” (vö. ApCsel 18, 2). - Néróval kapcsolatban pedig azt írja, hogy 64-ben “halálbüntetést” szabott a keresztényekre (= krisztusiakra), erre a káros, új babonának hódoló népségre .
- Josephus Flavius neves zsidó történetíró a Zsidók Története c. művében ír Jézusról: “Abban az időben jelent meg Jézus, ez a bölcs ember. Csodálatos dolgokat művelt, tanította az embereket, és sok zsidót és görögöt megnyert. És bár népünk vezetőinek feljelentésére Pilátus keresztre feszítette, azok, akik szerették, hűek maradtak hozzá... S még ma is megvan a keresztények (= krisztusiak) felekezete, amely róla vette nevét.” (XVIII 3,3) - Ugyanő ír könyvében “Jakab apostolnak, Krisztus testvérének kivégzéséről” (vö. ApCsel 12,2) és Keresztelő Szent János kivégzéséről is (Mt 14,3). (XX 9,1 és XVII 5,2)
A Jézus utáni évtizedek zsidó rabbinikus írásai tiltják a zsidóknak, hogy Jézus nevében gyógyíttassák magukat. Ezek az írások tehát ékes bizonyítékai annak, hogy Jézus nevében gyógyítottak, illetve, hogy természetfeletti erejű gyógyításai közismertek voltak.
b) Jézus istenségéről kortársai vérükkel tanúskodtak
- A történelem arról beszél, hogy Jézus közvetlen ismerősei és kortársai közül sokan készek voltak életüket adni az evangéliumokban összefoglalt hitükért. Neró császár Rómában már Krisztus után 64-ben sok keresztényt öletett meg azért, mert nem voltak hajlandók istenként tisztelni a császárt, illetve azt állították, hogy nekik csak egy Istenük van: Jézus. Ha az apostolok, illetve Jézus ismerősei és kortársai vérüket ontották hitükért, ez tanúsítja, hogy ők minden kétséget kizáróan megbizonyosodtak erről. Ha Jézus nem igazolta volna számukra istenségét, akkor ezt ismerősökkel és kortársakkal nem lehetett volna elhitetni, és nem haltak volna meg érte. (Az igazságért is ritkán áldozza fel valaki az életét, nemhogy egy hazugságért.)
- A Zsidóországtól távol eső vidékek vértanúi az apostoloktól hallottak Jézusról. Istenségét azért fogadták el, mert megtapasztalták a tanítás isteni erejét és szépségét, és mert látták az apostolok csodáit. De ha bizonytalanok voltak afelől, hogy Jézus valóban Isten volt-e, hogy a róla elbeszélt csodák megtörténtek-e, módjukban állt megbizonyosodni erről. Hiszen ők kortársai voltak Jézusnak. A gazdagabbaknak lehetőségük volt arra, hogy elutazzanak Zsidóországba. Ott maguk beszélhettek a feltámadt Lázárral, a meggyógyított bénákkal és vakokkal. Maguk beszélhettek sok ezer zsidóval, akik tanúi voltak Jézus tetteinek. Ha pedig Jézus honfitársai azt mondták volna, hogy Ő nem is tett csodákat, akkor nem kezdett volna hinni benne az egész Római Birodalom. És nem adták volna sokan életüket a hitükért.
Ellenvetés: Nemcsak Krisztusnak, hanem más tanoknak is voltak vértanúi. - Ez igaz. De ők általában nem egy konkrét, ismert személyért haltak meg, hanem egy tanért, vagy esetleg egy régmúltban élt legendás alakért. Az első század keresztény vértanúi viszont azért a történeti bizonyosságért adták életüket, hogy az a Jézus, akit ők ismertek, akinek kortársai voltak, valóban Isten volt. Haláluk tehát bizonyítja, hogy látták a Jézus istenségét igazoló tetteket és csodákat.
2. Hogyan igazolja a történelem az evangéliumok hitelességét?
"Népszerűsítő" írásokban, filmekben ismételten elhangzik a kereszténységet támadó kijelentés, hogy a Jézusról szóló beszámolók (az evangéliumok), illetve az újszövetségi Szentírás könyvei csak Jézus halála után, a III-IV. században íródtak meg a mai formában. E vád szerint: Jézus élt ugyan, de csupán kiváló ember volt, nem Isten. Istenné csak követői tették őt, az évszázados legendaképződés során. A mai szentírás tehát a III-IV. századra kialakult írások gyűjteménye.
Ezzel szemben régóta beigazolódott, hogy az újszövetségi Szentírást az I. században megírták, hogy Jézust a keresztények már az I. században is Istennek vallották.
a) A
régészet igazolja,
hogy a Szentírás a II. század közepén már
elterjedt az egész
Római Birodalomban: Egyiptomtól Rómáig
és Kis-Ázsiától
Galliáig. Tehát akkor jóval előbb kellett
íródnia.
Az evangéliumok idézeteit, gondolatait megtaláljuk az I. század végi-, II. századi keresztény íróiknál. - E kor írásai oly sokszor idézik a Szentírást, hogy a bennük található idézetekből lényegileg az egész Újszövetséget össze lehetne állítani. (Számos ilyen I-II. századi keresztény írás magyar fordításban is megjelent, bennük a szentírási idézetekkel! Vö. az Ókeresztény írók c. köteteket.).
b) Az ásatások folytán előkerült leletek bizonyítják, hogy az evangéliumokat olyan emberek írták, akik Jézusnak kortársai voltak, és pontosan ismerték Zsidóországot. Előkerült sok olyan helyiség és épület, amelyekről az evangélisták írnak. Például Jézus születésének barlangja Betlehemben, Mária háza Názáretben, a Golgota sziklája és Jézus sírja, a Jézus-korabeli Kafarnaum, vagy a Betezda-fürdő Jeruzsálemben (Jn 5,2k). Az ásatások kiderítették, hogy Jézus életének e szent helyein már az I. században istenként tisztelték Őt.
Feltárták azokat a pogány-kori templomokat is, amelyeket Hadrianus császár építtetett 135 körül az említett helyekre, hogy így megszüntesse azokon a keresztény tiszteletet, s kifejezze a pogány istenek fölényét. Különös módon éppen ezek a pogány építmények védték meg e helyek maradványait az utókor számára, és igazolják, hogy Jézus életének e központi helyein már 135-ben vallásos hittel tisztelték Jézust. Nagy Konstantin császár, illetve édesanyja Szent Ilona 325-ben, Hadrianus pogány templomai fölé épített templomokat Betlehemben, Názáretben, Jeruzsálemben, Jézus életének szent helyein. - Aki ma elmegy a Szentföldre, az megtekintheti az említett szent helyek alatt a Nagy Konstantinig vagy Hadriánuszig visszamenő épület-maradványokat, amelyeket (részben az utóbbi évtizedekben) feltártak e templomok alatt, illetve amelyek részben beépültek a mai templomokba.
Az evangéliumok idézeteit, gondolatait megtaláljuk az I. század végi-, II. századi keresztény íróiknál. - E kor írásai oly sokszor idézik a Szentírást, hogy a bennük található idézetekből lényegileg az egész Újszövetséget össze lehetne állítani. (Számos ilyen I-II. századi keresztény írás magyar fordításban is megjelent, bennük a szentírási idézetekkel! Vö. az Ókeresztény írók c. köteteket.).
b) Az ásatások folytán előkerült leletek bizonyítják, hogy az evangéliumokat olyan emberek írták, akik Jézusnak kortársai voltak, és pontosan ismerték Zsidóországot. Előkerült sok olyan helyiség és épület, amelyekről az evangélisták írnak. Például Jézus születésének barlangja Betlehemben, Mária háza Názáretben, a Golgota sziklája és Jézus sírja, a Jézus-korabeli Kafarnaum, vagy a Betezda-fürdő Jeruzsálemben (Jn 5,2k). Az ásatások kiderítették, hogy Jézus életének e szent helyein már az I. században istenként tisztelték Őt.
Feltárták azokat a pogány-kori templomokat is, amelyeket Hadrianus császár építtetett 135 körül az említett helyekre, hogy így megszüntesse azokon a keresztény tiszteletet, s kifejezze a pogány istenek fölényét. Különös módon éppen ezek a pogány építmények védték meg e helyek maradványait az utókor számára, és igazolják, hogy Jézus életének e központi helyein már 135-ben vallásos hittel tisztelték Jézust. Nagy Konstantin császár, illetve édesanyja Szent Ilona 325-ben, Hadrianus pogány templomai fölé épített templomokat Betlehemben, Názáretben, Jeruzsálemben, Jézus életének szent helyein. - Aki ma elmegy a Szentföldre, az megtekintheti az említett szent helyek alatt a Nagy Konstantinig vagy Hadriánuszig visszamenő épület-maradványokat, amelyeket (részben az utóbbi évtizedekben) feltártak e templomok alatt, illetve amelyek részben beépültek a mai templomokba.
- Az ásatások által beigazolódott több személy és esemény történetisége is, akik, illetve amelyek az evangéliumokban szerepelnek. Századunk elején annak a kornak keresztény-ellenes írói még azzal támadták az evangéliumok hitelességét, hogy az azokban szereplő egyik vagy másik helyszínt még nem találták meg. Az elmúlt évtizedek ásatásai azonban sorra feltárták a nevezett helyeket is, igazolva az evangéliumok teljes szavahihetőségét. - A rómaiak Kr. u. 70-ben elpusztították Zsidóországot és Jeruzsálemet a földig rombolták. Ha az evangéliumok írói 70 után éltek volna, nem ismerhették volna ily pontosan a zsidóországi és jeruzsálemi viszonyokat és helyeket. (Hogy milyen megdöbbentően igazolják az ásatások a Szentírást, erről sok könyvet írtak. Magyarul is olvashatod pl. G. Kroll: Jézus nyomában c. izgalmas, tudományos művét. - Bp. 1982. SZIT)
- A korai kereszténység hitét az evangéliumokon és a korabeli írásokon kívül tanúsítják a katakombákban található - II-III. századi - feliratok és festmények is. (Ezek is igazolják, hogy a keresztény hit nem évszázadok múltán - mítoszok módjára - alakult ki.)
Az "igaz" ember felelősnek érzi magát az Igazságért. A kereszténység történetének példás alakjai a vértanúk, akik életüket adták az általuk megismert Igazságért. - Akár régóta hívő vagy, akár most ismerkedsz a kereszténységgel, fel kell tenned a kérdést magadnak: tanúja vagyok-e az általam megismert hitnek.
A keresztény tanúságtétel első formája a jézusi szeretet. "Erről fognak megismerni titeket", mondja Jézus. De küldetésünk az is, hogy - megfelelő szeretettel és körülmények között - szóval is tanúságot tegyünk.
Lássunk egy példát: 2004-ben jelent meg magyarul is Dan Brown Da Vinci-Kód című regénye. E könyv világszerte, és hazánkban is néhány éven át a sikerlisták élén állt.
Érdekes következtetéseket kell ebből levonnunk:
- - Az első, hogy milyen félelmetesen kevéssé ismeri a mai ember a történelmi tényeket - sajátosan a kereszténységre vagy az Egyházra vonatkozó történelmi tényeket. Hiszen e regény (amint erre számos kutató rámutatott) hamis állítások sorozatára épül. Alap-tézise például az, hogy Jézus istenségében senki nem hitt az első három században. Az a hit, amit a mai kereszténység hirdet, csak Krisztus után a 4. században alakult ki. (Hasonló témájú vagy célzatú filmek ismételten megjelennek, azóta is.)
- - A másik következtetés, amit a könyvnek és a belőle készült filmnek sikeréből sokan levontak, hogy e sikernek sokféle oka volt, de ezek között szerepel az is, hogy az embereket mégiscsak érdekli a Jézus-kérdés, a kereszténység kérdése.
Egy kereszténynek, vagy a hittel ismerkedőnek ugyancsak le kell vonnia a mondottakból két következtetést:
- - Az első, hogy a világban sok hamis állítás jelenik meg a vallás, a kereszténység témájában: ebből következik, hogy a hit útján járónak kötelessége jól megismernie hitének alapjait. Példánknál maradva: a Da Vinci Kód c. regény állításai sok magát kereszténynek valló embert is zavarba hoztak. Pedig ha valaki csak annyit tud a Jézus istenségébe vetett hit történetéről, vagy a Szentírás hitelességéről, amennyit jelen fejezetünkben megismertünk, ezzel már játszva tud válaszolni a regény hamis alaptézisére.
- - A második következtetés, hogy felelősek vagyunk kereső embertársaink felvilágosításáért. Aki igaznak érzi hitét, felelős azért, hogy érdeklődő embertársainak tovább is tudja adni azt. A hit továbbadásának - amint többször hangsúlyoztuk - első formája, és feltétele a jézusi szeretet. De ahol a szeretet légköre megszületett, ott lehet, sőt kötelesség szólni a hitben megismert igazságokról, ha valaki érdeklődik azok iránt.
Feladatodnak tartsd a héten, hogy tanuld meg jól a fejezetünkben leírottakat; hogy adott esetben tudj beszélni e témáról. (Arról, hogy hogyan beszéljünk a nem hívőkkel a hitről, szóltunk a 3. f. Tudod-e? pontjában.) - Napi feladatodként pedig tűzd ki, hogy törekszel minden nap a szeretet egy-egy tettével tanúságot tenni Jézusról. - Beszélni akkor kezdj, ha felfedezed valakiben a hit iránti érdeklődést, és ha az illető megtapasztalta már szeretetedet.
Olvass el egy Jézussal vagy az ő korával foglalkozó könyvet! Egyik leghíresebb H. Sienkiewitz Nobel-díjas író könyve: Quo Vadis (Sokszor kiadták), továbbá: M. Waltari: Az ország titka (Európa Kiadó); L. Wallace: Ben Hur (SZIT); R. Bourgeon: Ben Hur fia (SZIT); F. Wisemann: Fabiola (Ecclesia); L. C. Douglas: “És köntösömre sorsot vetettek” (Ref. Sajtó oszt.).
Összefoglalás
32. Igazolható-e, hogy Jézus élt?
Jézus élt. Hiszen a korabeli történelmi források írnak róla. Nemcsak az evangéliumok és a keresztény írók, hanem a zsidó és római történetírók is. Pl. Tacitus, Plinius, Suetonius, Josephus Flavius és a rabbinikus irodalom.
33. Mit mond a történelem Jézus istenségéről?
a) A történelem elmondja, hogy Jézus
apostolai, és kortársai
közül sokan, már 64-ben Néró császár alatt,
vérük ontásával
tanúsították, hogy látták Jézus csodáit és
hisznek
istenségében. Hazugságért vagy kétes
eseményért senki sem
ontja vérét szörnyű kínok között.
b) Azt, hogy a keresztények már az I. században is Istennek vallották Jézust, igazolják az ásatások is: Életének szent helyein már az I. században templomokat építettek; ezek nyomai a mai templomok alatt megtalálhatóak.
b) Azt, hogy a keresztények már az I. században is Istennek vallották Jézust, igazolják az ásatások is: Életének szent helyein már az I. században templomokat építettek; ezek nyomai a mai templomok alatt megtalálhatóak.
34. Mi igazolja az evangéliumok történeti hitelességét?
A régészet igazolja, hogy az újszövetségi Szentírást az I. században megírták: a Szentírást az I-II. század keresztény írói bőséggel idézik.
Válaszolj!
1. Miért kellett meghalniuk a római kor vértanúinak?
2. Miről tanúskodnak a katakombák és a Colosseum?
3. Milyen mondanivalója van annak, hogy Hadriánus császár 135-ben leromboltatta a keresztény templomokat?
4. Jézus életének mely helyein épültek templomok már az I. században?
Tudod-e?
- Mik az evangéliumok? - A tanítványok eleinte csak szóban hirdették Jézust. Igehirdetésük legfontosabb pontjait néhány évtizeddel Jézus halála után leírták. Ezeket a leírásokat nevezték a keresztények evangéliumoknak. Az “evangélium” jó hírt vagy örömhírt jelent: Jézus hozta el azt az örömhírt, hogy Isten atyaként szeret minket, és hogy a földi élet után örök életet ad nekünk. A négy evangélium írói az evangélisták: Máté, Márk, Lukács és János.
- Honnan származik időszámításunk? - A kereszténység elterjedésének korában az emberiség érezte, hogy a történelem legnagyobb fordulója Jézus születése. Ezért kézenfekvő volt, hogy az időszámítás kezdetét Jézus születésének évében jelöljék meg. Mai időszámításunk tehát a történelmet két nagy korszakra osztja: a Krisztus előtti (= Kr. e.) és Krisztus utáni (= Kr. u.) időre. A hiba csak az, hogy az a kor nem rendelkezett olyan pontos történelmi érzékkel, mint a mai. Így eshetett meg, hogy az a VI. században élő történész, aki kiszámította Jézus születésének időpontját, tévesen számolt. Jézus kb. 7 évvel korábban született a megadott évnél.